Borderlands 3

Tvrdohlavý Borderlands je zpět jak ho známe, a přece jenom se předčil. Vylepšené pohyby a střelba, legie zábavně těžkých nepřátel a ten největší a nejrozmanitější arsenál zbraní, jaký jsem kdy ve videohře viděl, dělají z Borderlands 3 ten nejlepší díl, co může série nabídnout. Jeho originálně stylizovaná grafika, nápaditý humor a příběh „plnej kérek“ jsou věci, které si užijete sami o sobě, ale co opravdu vyčnívá je ta návyková honba za „lootem“. Ta se před vámi pomalu rozvíjí ve 30 hodinách krásně udělaných misí a vedlejších úkolů. A co víc, tohle je ten druh dobrodružství, který si dokážu představit hrát úplně od začátku, jen abych si zahrál s novou postavou.

Přistanete na staré známé planetě Pandora, abyste zjistili, že ji ovládají bandité a planeta je na hraně kolapsu… klasika. Tentokrát, ale nejste nuceni zůstat pouze na Pandoře. Podíváte se na několik rozdílných a nádherných planet, od pochmurného neonového města na Promethee až po sakurové vrcholky hor na Athéně. Každá z těchto planet a oblastí se liší natolik svým vlastním ojedinělým stylem a vzhledem, a to v takové míře jakou jsme v Borderlands sérii zažili jen velmi ojediněle. I když se každá oblast liší na každém rohu vždy najdete bedny s vybavením, sběratelské předměty a vtipné „easter eggy“, které činí objevování skoro tak zábavné jako bojování. Často jsem používal vozidla abych se na velkých mapách dostal z jednoho místa na druhé co možná nejrychleji, ale stejně jako v předchozích dílech jsou bitvy ve vozidlech méně výrazné a mnohdy spíše k vzteku, proto sem řídili vozidlo pouze když si to mise vyžadovala.

Tentokrát se vaše až čtyřčlenná banda bude skládat z postav „Moze the Gunner“, „Zane the Operative“, „Amara the Siren“ nebo z „FL4K the Beastmaster“. Je to jedna charismatická skupinka: FL4Kovi ironické komplimenty jsou vždy k popukání a Mozovi reference, které vykládá při boji, odkazují na věci jako je John Wick nebo Ariana Grande. Jak už to bývá standardem v této sérii i zde se dočkáme stromu dovedností, který si můžeme vytvořit k obrazu svému, nicméně jedna změna tu přeci je: každý má na výběr ze 3 různých vlastností, která vylepší jejich „všestrannost“ – kromě Moze, která si může vylepšit svého mecha. Můj současný strom vylepšení u Moze se soustředí na to abych mohl svého mecha vyvolat na co nejdelší dobu v co možná nejkratších intervalech a s vylepšením poškozením. Tomu všemu pomáhají specifické módy, vylepšené zbraně, které dodávají specifické bonusy k vybavení, jako třeba extra použití FL4Kova „Rakk Attack“, který vyvolá pár létajících monster, které zaútočí na nepřítele.

Ve hře je nespočet detailů jakými můžete vylepšit a upravit styl hraní a záleží jen na vás co si vyberete. Například si můžete vylepšit FL4Kova mazlíčka nebo dát Zenovím dronem „letecký úder“. Co pro mě bylo ale nejvíce lákavé byly pasivní vylepšení, jako třeba „Rushin´ Offensive“ které vám dovolí sprintovat a zároveň střílet, nebo „Dakka Bear“ který přidá ovladatelnou střílnu na Mozova mecha.

Podpůrné postavy, se kterými komunikujete během vaší poutě vybočují z řad genericky ale zábavně pojatých hlavních antagonistů, když přijde na vyprávění příběhu. Interakce s Rhys Strongforkem, Katagawou JR. a Wainwrightem Jakobsem (hlavní představitelé největších výrobců zbraní) nám poskytne zajímavý pohled na rozdíly v ideologii našich oblíbených výrobců zbraní. Zbraně, které sbíráte díky tomu dostávají nový nádech a příběh tím získává o to větší hloubku. Zároveň se mi líbí, jak Borderlands 3 pokračuje v přidávání postav z minulých dílů do hlavních rolí. Lilith (originální hratelná Siréna) září ve své roli vůdkyně „Crimson Raiders“, ale fakt že ne všem se daří stejně dobře jako jí „hits home“. Například návštěva hrobu Rolanda, kdo byl můj úplně první „Vault hunter“ a vidět, že jeho hrob je pokrytý grafiti, rozhodně pohnulo mým srdíčkem.

Hraní s přáteli je teď lepší než kdy dříve díky „ping“ systému (podobnému jako ve hře Apex Legends), který se dá použít k označení nepřítele, věcí nebo prostředí, abyste mohli rychle určit, kdo bude střílet na co nebo kdo kam půjde, i když vaši spoluhráči například nemají mikrofon. Ale co nejvíce vyčnívá v tomto díle je možnost konečně sdílet nebo prodávat zbraně a další vybavení, které už jste měli na sobě nebo použili. Také bych chtěl vyzdvihnout možnost volby kooperačního módu, který můžete zvolit s vaší partou kamarádů. Tento mód aktivuje omezenou formu sbírání vybavení a srovná level vaší party. Mód „coopetition“ například nechá vše v původním stavu a vybavení získá první kdo se k němu dostane.

Co považuji za další z velkých úspěchů Borderlands 3 je fakt, že vás během těch 30-ti hodin příběhu ani jednou neomrzí. Pořád jsem čekal, kdy se ten příval nových nepřátel, nových zbraní a rozmanitosti misí opět stane jen pořád opakující se rutinou… ale to se nikdy nestalo.

Tak například, kdyby můj ECHO 3 zápisník úkolů jasně neoznačil vedlejší mise jako vedlejší, dalo by mi vážně zabrat rozeznat je od hlavních misí – a to myslím jako naprostý kompliment. Volitelné úkoly, které vám předají obyvatelé Pandory a ostatních přilehlých planet jsou kreativní, zábavné a velmi výjimečně opakující se „zabíječi času“ jak je obecně známe. Samozřejmě zde pořád najdeme nějaké „zabij a přines“ úkoly, ale vždy je tam nějaká ta zápletka, která je učiní unikátními – a když ne, tak sebe-zesměšňujícím humorem, kterým Borderlands 3 vládne dokáže tuto situaci zlehčit. Jedna z mých nejoblíbenějších vedlejších misí je ta, ve které vám Tyreen Calysto nabídne legendární zbraň pouze za to když se prostě zabijete.

Co je ale důležitější je, že jsem pořád ještě nadšený z fialových věcí které mi padají, a to proto že neuvěřitelná rozmanitost a neustále překvapující arsenál zbraní mě naprosto uchvátil. Stejně jako v předchozích dílech i zde to Gearbox trochu přehnal s tím „milion zbraní“, které můžete nasbírat. Počítají se do toho totiž i v podstatě identické zbraně, které mají trochu odlišné vlastnosti. I přes to to může být iluze nekonečného arsenálu podávána velice dobře, a to hlavně díky unikátním elementárním vylepšením, které dodávají zbraním jedinečné efekty, jako například organický růst měnící kulky na elementární energii nebo sud ze kterého stříká radioaktivní hmota. Tomuhle všemu ještě napomáhá fakt, že každý výrobce zbraní přidá zbrani zvláštní vlastnost. Například všechny zbraně od firmy Vladof mohou přepínat mezi dvěma variacemi střelby, jako třeba gatlingův kulomet, který můžete přepnout na granátomet. Zbraně od firmy Children of the Vault nemusíte nabíjet, ale zase se mohou přehřát a vy je musíte ochladit, pokud se tak stane.

Zbraně působí a vypadají impozantně, a to díky všem těm malým detailům, které hra obsahuje. Natáhnutí kohoutku u revolveru nebo kouř vycházející z hlavně brokovnice, to jsou detaily, které bych čekal u ručně dělaných modelů zbraní, a ne hrou generovaných. Jediné menší výtka, kterou bych ke zbraním měl je, že pokud míříte přes základní zaměřovač, tak vám zastíní výhled na nepřítele.

Pak přichází třešnička na dortu: legendární loot. Tyto zbraně a vybavení mají ručně vytvářené efekty, které vám vám ukážou, jak daleko je Borderlands 3 ochotný zajít, aby vám ukázal jak dokáže být absurdní a překvapivý. Moje nejoblíbenější jsou prozatím „Laser-Sploder“ který střílí rakety a lasery najednou, „Cloud Kill“, co nechá nepřátele dusit se jedovatými plyny a (něco co musí být dohoda mezi Bethesdou a Gear Boxem) „Hellwalker“ což je v podstatě brokovnice z DOOMa.

Asi by vás nemělo překvapit, že bude budete mít spoustu příležitostí k tomu si svůj šílený arsenál zbraní vyzkoušet na hordách nepřátel, přes které se budete muset prostřílet během hraní. Potkáme se starými známými jako jsou „bandits“, „skags“ nebo třeba „spiderants“, kteří budou v novém grafickém provedení, ale zároveň se také setkáme s úplně novými nepřáteli. Třeba s „long shot sniperem“, který vás zabije jeho odstřelovačkou na jednu ránu, pokud nenajdete krytí dostatečně rychle.

Borderlands 3 není videohra brána jako služba, jako například Destiny 2 nebo The Division 2, což znamená, že všechna vaše data jsou uložena na lokálním disku. Což je skvělá zpráva pro ty z nás, kteří chtějí hrát offline. Na druhou stranu lokální úložiště znamená náchylnost k různým nekalým praktikám, jako třeba duplikování věcí. Díky tomu můžete zduplikovat legendární zbraň pro všechny ve vašem týmu (pouze na PC). Můžeme tomu říkat cheaty, a je jen na vás zda jste ochotni do toho jít, nebo si prostě užít hru, tak jak byla zamýšlena.

Potkáte se se zcela novými typy nepřátel, se kterými je boj zábavný, i když „ratcehs“, „varkids“ a „skags“ fungují v podstatě všichni stejně. „Bandits“ a Maliwan troops“ odvádějí skvělou práci a nechávají vás pořád v pozoru díky neustále se lišícím se skupinám nepřátel. Bohužel, ne vždy se tohle dá říct o bossech.

Kvalita bossů v Borderlands 3 je v podstatě 50:50, kdy můžete narazit na skvělé nebo hrozné nepřítele. Naštěstí jich ve hře potkáme hromady, takže se toho nemusíme tolik obávat. Je tu například „Agonizer 9000“ s jeho plamenomety, kterým je potřeba se vyhýbat, motorovou pilou, kde je zase nutné přeskakovat nebo podlézat a všemi možnými místy na kritický útok a taky druhou fází, která změní princip tohoto bosse. Dobrá zpráva je, že každý boss, který je významný pro kampaň následuje tento recept.

Na druhé straně je tu „Killavolt“, který pokryje celou arénu nevyhnutelnými elektrickými výboji, které s klidem zabijí celou vaši partu. Co hůř, tato elektřina zabije i menší nepřátele, které byste mohli zabít a oživit se tak pomoci „Second Wind“. Tento boss byl opravdu zbytečně frustrující.

Vaše dobrodružství nekončí se závěrečnými titulky. Borderlands 3 nabízí několik nových možností, jak hrát dál, jako třeba „Mayhem mode“, který zvýší obtížnost a přidá náhodné efekty (jako „Double Whammy“ který zdvojnásobí počet vašich vystřelených střel). Poté co odemknete „Mayhem mode“ začnete dostávat nové „Guardian ranky“, které vám poskytnou další vylepšení, jako třeba větší poškození zbraní nebo šanci na lepší loot. Přidejte k tomu „True Vault Hunter“ (neboli game plus), „Circle of Slaughter“ (nepřátelé na vás útočí po vlnách) a úplně nový „Proving Grounds“. Po dokončení hry máte opravdu spousty možností, jak si hru žít dál.

Verdikt

Pokud Borderlands 3 je to, co vznikne když se moderní střílečka nestará o délku její ekonomiky a denní questy, nechte mě si předobjednat Borderlands 4 už teď. Nevázaný na online servery a možnost sdílení lootů jak chcete je skvělá změna, ale to není to jediné co dělá hru skvělou kooperační střílečkou. Jenom velikost a rozmanitost arsenálu se kterým můžete pracovat je něco, co tu ještě nebylo. Přidejte k tomu úžasnou práci s detaily a různorodostí v cca 30-ti hodinové kampani, kterou si rádi zahrajete znovu a máte to nejlepší co vám série Borderlands může nabídnout.